výroční zpráva 2014

EN

Hvězdy a reklama

Hvězdy a reklama Vlasta Burian, Oldřich Nový, Ema Destinnová a další umělci v meziválečném období účinkovali často v reklamách. Výstava Peníze a umění v Muzeu české loutky a cirkusu v Prachaticích ukazuje vztah mezi komercí a uměním.

Výstava Peníze a umění, která je do 15. února 2015 k vidění v Muzeu české loutky a cirkusu v Prachaticích, se věnuje uměleckým dílům s tematikou peněz, ukazuje však také to, jakým způsobem funguje tzv. komerční umění.

Zvláštním případem propojení světa umění a komerce je účinkování umělců v reklamě, kterému se výstava Peníze a umění také věnuje. Toto propojení vyhovovalo už v meziválečném Československu oběma stranám: herecká či pěvecká hvězda umístěním své tváře na obchodní leták přišla k relativně snadnému příjmu, obchodník zase využil její popularity k propagaci kvalit svého výrobku – mnohdy stačilo, že jej svým jménem a spokojeným úsměvem zaštítila známá osobnost. V meziválečném Československu se kulturní instituce propojovaly s „finančníky“ i z existenčních důvodů. Státní nebo městské podpory divadel, galerií a jiných uměleckých institucí byly spíše vzácností, takže tvůrci finanční subvence sháněli v soukromém podnikatelském sektoru. Pokud si kupříkladu divadelní divák zakoupil program k představení, kromě základních informací o hře a tvůrcích zde našel množství reklamy, lákající k návštěvě různých obchodních domů, salónů či pohostinství – dost často se nacházejících v bezprostřední blízkosti divadla.


Vlasta Burian v reklamě na zubní pastu Thymolin

 

Celý článek si můžete přečíst na Zpravodajském portálu Národního muzea - Muzeum 3000