Akviziční činnost Českého muzea hudby
Rok 2017 byl v rozšiřování sbírek bohatý. Díky dotaci ISO získalo muzeum vzácné violoncello Marconcini z 18. stol., kterému hrozil vývoz z ČR, vydražilo neznámý dopis Antonína Dvořáka, zakoupilo housle významného houslaře K. B. Dvořáka i unikátní soubor korespondence klavíristy Svjatoslava Richtera. Z vlastních prostředků obohatilo sbírky o korespondenci rodiny Antonína Dvořáka a Josefa Suka, fotografie i portréty hudebníků. Dar bratrů Schuelerových zahrnuje neznámou korespondenci Emy Destinnové.
Dopis Antonína Dvořáka Alfredu Litteltonovi, 1. 4. 1888
Deník Hildy Schueler, do kterého si zapisovala návštěvy divadel a koncertů
Dopis Emy Destinnové Hildě Schueler z roku 1916 |
|
Fotografie Emy Destinnové s kočkou s věnováním Hildě Schueler z roku 1927 |
Dopis vydavatele Hanse Simrocka Josefu Sukovi, 5. 12. 1900
Dopis Jana Hodíka, správce na Vysoké, Antonínu Dvořákovi, 28. 12. 1894
-
Dopis Josefa Bolešky Antonínu Dvořákovi o opisech a provádění jeho skladeb
Dopis Josefa Kovaříka dceři Antonína Dvořáka Otilce, 16. 5. 1895
Violoncello Aloysius Marconcini 1878
Originální etiketa Aloysius Marconcini 1787
Bohumír Roubalík, Jan Nepomuk Maýr, olej na plátně
Pohlednice skladatel Leone Sinigaglia Antonínu Dvořákovi, 4. 6. 1901
Pohlednice Oskara Nedbal Antonínu Dvořákovi, 28. 2. 1896
Preventivní ochrana a ošetření sbírek
Metodické centrum dokumentace, konzervace a restaurování hudebních nástrojů pokračovalo v průzkumu hudebních nástrojů ve správě NPÚ. Vlastních restaurátorské dílny prováděly průběžnou restaurátorskou a konzervátorskou péče o fondy všech oddělení. Kurátoři zlepšovali jejich balení a ukládání. V rámci vědeckého výzkumu se podařilo restaurovat vzácný hudební rukopis z 16. století i zápisky Bedřicha Smetany. Dokončeno bylo náročné restaurování klavíru Steinweg poškozeného při povodních v roce 2002.
ČMH Restaurátorská dílna papír
Restaurování pamětního zápisu Antonína Dvořáka s motivem z 3. dějství opery Čert a Káča, autograf, 1900
Restaurování písničky Karla Hašlera „Ať žije republika“, tisk, 1919
Restaurování rukopisného sborníku „Rorate neb Weselé a Radostné zpěvy Adventní…“, rukopis, 1742
ČMH Restaurátorská dílna hudební nástroje
Restaurování historického lidového hudebního nástroje bukač (fanfrnoch) - stva PŘED a PO
Restaurování flašinetu J. Kameník Praha - stav PŘED a PO
Restaurování tzv. Mozartova klavíru pro výstavu ve Victoria & Albert Museum v Londýně
Restaurování dětských půlových houslí Ferdinand August Homolka 1867
Odborná správa sbírek
Katalogizace sbírek probíhala v systému VERBIS ve všech podsbírkách, včetně rekatalogizace. Záznamy jsou on-line přístupné na internetových stránkách muzea s velkým ohlasem našich i zahraničních badatelů. Za podpory MK ČR proběhla další etapa úplné retrospektivní konverze historické evidence hudebnin a nově také zvukových nosičů do VERBIS, přístupná i v rámci Souborného katalogu ČR. Inventarizace sbírek překročila stanové kvóty inventarizace, dokončena byla podsbírka Muzea Bedřicha Smetany.
Dokumentace sbírek
Jako pilotní projekt digitalizace zvuku byl vybrán unikátní soubor (25 000 nosičů) standardních desek. Proběhla digitalizace etiket celého souboru, na kterou navazuje evidence, čištění a digitalizace zvuku v rámci projektu Internet Archive a její zpřístupnění v rámci digitální knihovny KRAMERIUS, podle omezení danými autorským právem lokálně nebo on-line. Pro pokračující obrazovou digitalizaci byla řešena aplikace softwaru ProArc pro tvorbu příslušný metadat k obrazovým souborům.
Badatelský servis
Hudební materiály patří mezi sbírky vyhledávané odborníky z celého světa. Návštěvy badatelů ve studovnách dnes představují jen menší část rozšiřující se agendy. Komunikace a studium často probíhá digitální formou. Cenné historické hudebniny a autografy byly základem k vědeckým kritickým edicím hudebních děl i publikací o hudební historii, které pak obohacují knihovnu muzea. Rozsáhlý soubor sbírkových předmětů se stal významnou součástí několikadílného pořadu České televize o české houslové škole.