Rok 2016 byl v rozšiřování sbírek velmi úspěšný. Díky programu ISO/C České muzeum hudby (dále jen ČMH) získalo významné předměty. Na aukci vydražilo neznámý dopis Antonína Dvořáka a raritní kvitanci Josefiny Duškové. Dva zakoupené autografy stěžejních děl Vítězslava Nováka, Kantáta Bouře a Podzimní symfonie, prakticky kompletují soubor autografů představitele české hudební moderny. Paní Marie Suková u příležitosti výstavy darovala další památky na houslového virtuosa Josefa Suka. Zakoupen byl historický pár lesních rohů, vydaných církvi v rámci církevních restitucí. Cenná je i druhá část kreseb Karla Otáhala. Nemalou část přírůstků tvoří dary, mezi nimi i cenná pozůstalost naší přední jazzové zpěvačky Vlasty Průchové pro Centrum pro dokumentaci populární hudby a nových médií a soubor hudebních nástrojů z 18–19. století. Rozšířena byla i sbírka šelakových desek o unikátní nejstarší nahrávky árií z opery Rusalka.
Mezi hlavní úkoly v oblasti práce se sbírkou bylo předložení koncepce sbírkotvorné a výstavní činnosti Centra pro dokumentaci populární hudby a nových médií, která byla vypracována a předložena k další diskusi. Postupně se také rozvíjí první etapa činnosti Metodického centra dokumentace, konzervace a restaurování hudebních nástrojů. Byly zpřístupněny webové stránky projektu s průběžně doplňovanou sekcí metodických a odborných textů a databází. Významnou je také rekonstrukce objektu Centrálního depozitáře ČMH v Litoměřicích, která byla zahájena a prostory pro stavbu dočasně vystěhovány do náhradních prostor. Mezi důležitými úkoly v péči o sbírky je také koncepce dalšího uložení sbírek v plánované dostavbě tohoto areálu pro zpřístupnění dalších prostor budovy ČMH návštěvníkům. Soustavně také probíhají inventarizace sbírek a jejich zpracování a zpřístupnění katalogů on-line v rámci systému VERBIS vlastními silami i v rámci programu VISK, nově také v oblasti zvukových záznamů. Jejich i obrazová digitální dokumentace sbírek se stále rozšiřují, stejně jako snahy o širší zpřístupnění v systému Kramerius. Do oblasti digitální komunikace se pak v důsledku přesunuje i část stále rostoucího badatelského zájmu o sbírku, stále častěji ze zahraničí.
Metodické centrum dokumentace, konzervace a restaurování hudebních nástrojů se podílelo na konzultacích k hudebním nástrojům mimo sbírky muzea. V oblasti hudebních nástrojů i sbírek na papírových nosičích pokračovala průběžná restaurátorská a konzervátorská péče o fondy všech oddělení a zlepšení jejich balení a ukládání. V rámci vědeckého výzkumu se podařilo restaurovat vzácné hudební rukopisy ze 17. a 18. století. Restaurována a konzervována byla část cenného souboru dechových žesťových nástrojů Josefa Šedivy. V rámci digitalizačního centra zvuku byla zprovozněna linka na čištění gramofonových desek.
ČMH dokončilo agendu restitucí majetku církví a náboženských společností. Katalogizace sbírek ČMH probíhala standardizovaně v systému VERBIS ve všech podsbírkách, včetně rekatalogizace. Záznamy jsou on-line přístupné na internetových stránkách Národního muzea s velkým ohlasem našich i zahraničních badatelů. Za podpory MK ČR proběhla další etapa úplné retrospektivní konverze historické evidence hudebnin a nově také zvukových nosičů do VERBIS. Inventarizace sbírek překročila stanové kvóty v prvním i druhém cyklu inventarizace.
|
Sbírkotvorná činnostAmusement for Ladies, tisk, Londýn, konec 18. století
sbírka vokálních skladeb, příklad dobového hudebního života společnosti, obálka a titulní list
|
Sbírkotvorná činnostAmusement for Ladies, tisk, Londýn, konec 18. století
sbírka vokálních skladeb, příklad dobového hudebního života společnosti, obálka a titulní list
|
Sbírkotvorná činnostAmusement for Ladies, tisk, Londýn, konec 18. století
sbírka vokálních skladeb, příklad dobového hudebního života společnosti, obálka a titulní list
|
Sbírkotvorná činnostAmusement for Ladies, tisk, Londýn, konec 18. století
sbírka vokálních skladeb, příklad dobového hudebního života společnosti, obálka a titulní list
|
Sbírkotvorná činnostDopis Antonína Dvořáka hudebnímu kritikovi Eduardu Hanslickovi, Praha 25. 10. 1882, 1. list
|
Sbírkotvorná činnostDopis Antonína Dvořáka hudebnímu kritikovi Eduardu Hanslickovi, Praha 25. 10. 1882, 1. list
|
Sbírkotvorná činnostDopis Antonína Dvořáka hudebnímu kritikovi Eduardu Hanslickovi, Praha 25. 10. 1882, 1. list
|
Sbírkotvorná činnostDopis Antonína Dvořáka hudebnímu kritikovi Eduardu Hanslickovi, Praha 25. 10. 1882, 1. list
|
Sbírkotvorná činnostKvitance Josefiny Duškové při Christiana Clam Gallase o příjmu platby penze, 12. 1. 1821
|
Sbírkotvorná činnostKvitance Josefiny Duškové při Christiana Clam Gallase o příjmu platby penze, 12. 1. 1821
|
Sbírkotvorná činnostVítězslav Novák, Kantáta Bouře, op. 42, mořská fantasie pro velký orchestr, sólové hlasy a smíšený sbor, 1908–1910, autograf
|
Sbírkotvorná činnostVítězslav Novák, Kantáta Bouře, op. 42, mořská fantasie pro velký orchestr, sólové hlasy a smíšený sbor, 1908–1910, autograf
|
Sbírkotvorná činnostVítězslav Novák před svou bustou od sochaře Karla Otáhala (v pozadí), fotografie, Praha 1938
|
Sbírkotvorná činnostVítězslav Novák před svou bustou od sochaře Karla Otáhala (v pozadí), fotografie, Praha 1938
|
Sbírkotvorná činnostJan Kubelík stojí modelem sochaři Karlu Otáhalovi, fotografie, Praha 1931
|
Sbírkotvorná činnostJan Kubelík stojí modelem sochaři Karlu Otáhalovi, fotografie, Praha 1931
|
Sbírkotvorná činnostLeonard Bernstein, kresba Karla Otáhala s autogramem a notovým incipitem, Pražské jaro, 15. 5. 1946
|
Sbírkotvorná činnostLeonard Bernstein, kresba Karla Otáhala s autogramem a notovým incipitem, Pražské jaro, 15. 5. 1946
|
Sbírkotvorná činnostHerbert von Karajan, kresba Karla Otáhala s autogramem, Pražské jaro, 26. 5. 1969
|
Sbírkotvorná činnostHerbert von Karajan, kresba Karla Otáhala s autogramem, Pražské jaro, 26. 5. 1969
|
Sbírkotvorná činnostProgram k nastudování Prodané nevěsty v Teheránu v roce 1974
|
Sbírkotvorná činnostProgram k nastudování Prodané nevěsty v Teheránu v roce 1974
|
Sbírkotvorná činnostProgram k nastudování Prodané nevěsty v Teheránu v roce 1974
|
Sbírkotvorná činnostProgram k nastudování Prodané nevěsty v Teheránu v roce 1974
|
Sbírkotvorná činnostProgram k nastudování Prodané nevěsty v Teheránu v roce 1974
|
Sbírkotvorná činnostProgram k nastudování Prodané nevěsty v Teheránu v roce 1974
|
Sbírkotvorná činnostAlbum standardních gramodesek, Prodaná nevěsta, ESTA, 40. léta 20. stol., orchestr a sólisté Národního divadla, dir. Otakar Jeremiáš.
obal a etiketa
|
Sbírkotvorná činnostAlbum standardních gramodesek, Prodaná nevěsta, ESTA, 40. léta 20. stol., orchestr a sólisté Národního divadla, dir. Otakar Jeremiáš.
obal a etiketa
|
Sbírkotvorná činnostAlbum standardních gramodesek, Prodaná nevěsta, ESTA, 40. léta 20. stol., orchestr a sólisté Národního divadla, dir. Otakar Jeremiáš.
obal a etiketa
|
Sbírkotvorná činnostAlbum standardních gramodesek, Prodaná nevěsta, ESTA, 40. léta 20. stol., orchestr a sólisté Národního divadla, dir. Otakar Jeremiáš.
obal a etiketa
|
Preventivní ochrana a ošetření sbírekZásmucký sborník AZ 35
Celkový pohled před restaurováním
|
Preventivní ochrana a ošetření sbírekZásmucký sborník AZ 35
Celkový pohled před restaurováním
|
Preventivní ochrana a ošetření sbírekCelkový pohled po restaurování
|
Preventivní ochrana a ošetření sbírekCelkový pohled po restaurování
|
Preventivní ochrana a ošetření sbírekZadní deska, hřbet a ořízka před restaurováním
|
Preventivní ochrana a ošetření sbírekZadní deska, hřbet a ořízka před restaurováním
|
Preventivní ochrana a ošetření sbírekPoškození papírové podložky železogalovým inkoustem – stav před restaurováním
|
Preventivní ochrana a ošetření sbírekPoškození papírové podložky železogalovým inkoustem – stav před restaurováním
|
Preventivní ochrana a ošetření sbírekPoškození papírové podložky železogalovým inkoustem – stav po restaurování
|
Preventivní ochrana a ošetření sbírekPoškození papírové podložky železogalovým inkoustem – stav po restaurování
|
Preventivní ochrana a ošetření sbírekMechanické poškození okrajů listů bloku a přední desky – stav před restaurováním
|
Preventivní ochrana a ošetření sbírekMechanické poškození okrajů listů bloku a přední desky – stav před restaurováním
|
Preventivní ochrana a ošetření sbírekMechanické poškození okrajů listů bloku a přední desky – stav po restaurování
|
Preventivní ochrana a ošetření sbírekMechanické poškození okrajů listů bloku a přední desky – stav po restaurování
|
Preventivní ochrana a ošetření sbírekPoškození hřbetu – stav před restaurováním
|
Preventivní ochrana a ošetření sbírekPoškození hřbetu – stav před restaurováním
|
Preventivní ochrana a ošetření sbírekPoškození hřbetu – stav po restaurování
|
Preventivní ochrana a ošetření sbírekPoškození hřbetu – stav po restaurování
|
Preventivní ochrana a ošetření sbírekZrestaurovaná kniha v úložném boxu s adjustovanými fragmenty
|
Preventivní ochrana a ošetření sbírekZrestaurovaná kniha v úložném boxu s adjustovanými fragmenty
|
Preventivní ochrana a ošetření sbírekThe Musical Miscellany, Volume V, London 1731
|
Preventivní ochrana a ošetření sbírekThe Musical Miscellany, Volume V, London 1731
|
Preventivní ochrana a ošetření sbírek Stav před restaurováním
|
Preventivní ochrana a ošetření sbírek Stav před restaurováním
|
Preventivní ochrana a ošetření sbírek Detail poškození vazby před restaurováním
|
Preventivní ochrana a ošetření sbírek Detail poškození vazby před restaurováním
|
Preventivní ochrana a ošetření sbírekOdkyselování papíru v bloku
|
Preventivní ochrana a ošetření sbírekOdkyselování papíru v bloku
|
Preventivní ochrana a ošetření sbírekDetail restaurování vazby
|
Preventivní ochrana a ošetření sbírekDetail restaurování vazby
|
Preventivní ochrana a ošetření sbírekSvazek po restaurování
|
Preventivní ochrana a ošetření sbírekSvazek po restaurování
|
Preventivní ochrana a ošetření sbírekAdjustované sejmuté fragmenty hřbetu
|
Preventivní ochrana a ošetření sbírekAdjustované sejmuté fragmenty hřbetu
|
Preventivní ochrana a ošetření sbírekJosef Šediva - přelom 19. a 20. století - Kornet s echem a tremulátorem.
Část souboru inovovaných nástrojů výrobce českého původu působícího v Oděse.
Echo je druhý ozvučník, orientovaný na opačnou stranu, na který může hráč při hře přepnout a tím měnit barvu zvuku. Tremulátor je speciální měnič, který je poháněný hodinovým strojkem a v pravidelných intervalech zapojuje do trubice krátkou zápojku, čímž vytváří efekt vibrata. Hráč může regulovat rychlost pohybu.
Stav nástroje před restaurováním.
|
Preventivní ochrana a ošetření sbírekJosef Šediva - přelom 19. a 20. století - Kornet s echem a tremulátorem.
Část souboru inovovaných nástrojů výrobce českého původu působícího v Oděse.
Echo je druhý ozvučník, orientovaný na opačnou stranu, na který může hráč při hře přepnout a tím měnit barvu zvuku. Tremulátor je speciální měnič, který je poháněný hodinovým strojkem a v pravidelných intervalech zapojuje do trubice krátkou zápojku, čímž vytváří efekt vibrata. Hráč může regulovat rychlost pohybu.
Stav nástroje před restaurováním.
|
Preventivní ochrana a ošetření sbírekJosef Šediva - přelom 19. a 20. století - Kornet s echem a tremulátorem.
Část souboru inovovaných nástrojů výrobce českého původu působícího v Oděse.
Echo je druhý ozvučník, orientovaný na opačnou stranu, na který může hráč při hře přepnout a tím měnit barvu zvuku. Tremulátor je speciální měnič, který je poháněný hodinovým strojkem a v pravidelných intervalech zapojuje do trubice krátkou zápojku, čímž vytváří efekt vibrata. Hráč může regulovat rychlost pohybu.
Stav nástroje před restaurováním.
|
Preventivní ochrana a ošetření sbírekJosef Šediva - přelom 19. a 20. století - Kornet s echem a tremulátorem.
Část souboru inovovaných nástrojů výrobce českého původu působícího v Oděse.
Echo je druhý ozvučník, orientovaný na opačnou stranu, na který může hráč při hře přepnout a tím měnit barvu zvuku. Tremulátor je speciální měnič, který je poháněný hodinovým strojkem a v pravidelných intervalech zapojuje do trubice krátkou zápojku, čímž vytváří efekt vibrata. Hráč může regulovat rychlost pohybu.
Stav nástroje před restaurováním.
|
Preventivní ochrana a ošetření sbírekJosef Šediva - přelom 19. a 20. století - Kornet s echem a tremulátorem.
Část souboru inovovaných nástrojů výrobce českého původu působícího v Oděse.
Echo je druhý ozvučník, orientovaný na opačnou stranu, na který může hráč při hře přepnout a tím měnit barvu zvuku. Tremulátor je speciální měnič, který je poháněný hodinovým strojkem a v pravidelných intervalech zapojuje do trubice krátkou zápojku, čímž vytváří efekt vibrata. Hráč může regulovat rychlost pohybu.
Stav nástroje před restaurováním.
|
Preventivní ochrana a ošetření sbírekJosef Šediva - přelom 19. a 20. století - Kornet s echem a tremulátorem.
Část souboru inovovaných nástrojů výrobce českého původu působícího v Oděse.
Echo je druhý ozvučník, orientovaný na opačnou stranu, na který může hráč při hře přepnout a tím měnit barvu zvuku. Tremulátor je speciální měnič, který je poháněný hodinovým strojkem a v pravidelných intervalech zapojuje do trubice krátkou zápojku, čímž vytváří efekt vibrata. Hráč může regulovat rychlost pohybu.
Stav nástroje před restaurováním.
|
Preventivní ochrana a ošetření sbírek Detail rozebraného nástroje před čištěním a restaurováním
|
Preventivní ochrana a ošetření sbírek Detail rozebraného nástroje před čištěním a restaurováním
|
Preventivní ochrana a ošetření sbírekStav nástroje po restaurování
|
Preventivní ochrana a ošetření sbírekStav nástroje po restaurování
|
Preventivní ochrana a ošetření sbírekStav nástroje po restaurování
|
Preventivní ochrana a ošetření sbírekStav nástroje po restaurování
|
Preventivní ochrana a ošetření sbírekJakub Jan Ryba, Quartetti (1,2), autograf, 1811
Konvolut před restaurováním
|
Preventivní ochrana a ošetření sbírekJakub Jan Ryba, Quartetti (1,2), autograf, 1811
Konvolut před restaurováním
|
Preventivní ochrana a ošetření sbírekKonvolut po restaurování
|
Preventivní ochrana a ošetření sbírekKonvolut po restaurování
|
Preventivní ochrana a ošetření sbírekPoškození okrajů listů a obalu
|
Preventivní ochrana a ošetření sbírekPoškození okrajů listů a obalu
|
Preventivní ochrana a ošetření sbírekOtevřený konvolut před restaurováním
|
Preventivní ochrana a ošetření sbírekOtevřený konvolut před restaurováním
|
Preventivní ochrana a ošetření sbírekOtevřený konvolut po restaurování
|
Preventivní ochrana a ošetření sbírekOtevřený konvolut po restaurování
|
CMH_R_4_6.JPG
|
Preventivní ochrana a ošetření sbírekKajetán Vogel, Requiem in F, rukopis
Titulní list před restaurováním
|
Preventivní ochrana a ošetření sbírekKajetán Vogel, Requiem in F, rukopis
Titulní list před restaurováním
|
Preventivní ochrana a ošetření sbírekTitulní list po restaurování
|
Preventivní ochrana a ošetření sbírekTitulní list po restaurování
|
Preventivní ochrana a ošetření sbírek Zadní strana přebalu před a po restaurování
|
Preventivní ochrana a ošetření sbírek Zadní strana přebalu před a po restaurování
|
Preventivní ochrana a ošetření sbírek Zadní strana přebalu před a po restaurování
|
Preventivní ochrana a ošetření sbírek Zadní strana přebalu před a po restaurování
|
Preventivní ochrana a ošetření sbírekDetail destruktivního poškození
|
Preventivní ochrana a ošetření sbírekDetail destruktivního poškození
|
Preventivní ochrana a ošetření sbírekDetail restaurovaných poškození
|
Preventivní ochrana a ošetření sbírekDetail restaurovaných poškození
| | |