výroční zpráva 2014

EN

Máte doma cibulák? Oblíbený vzor má kořeny v Číně

Máte doma cibulák? Oblíbený vzor má kořeny v Číně 13.3.2014 | Dnes patří cibulák v žánru malířství na porcelán mezi nejvíce používané historické vzory. Byl a je natolik oblíbený, že některé porcelánky si na jeho výrobě založily živnost. Inspirace pro tento vzor přišla do Evropy z daleké Číny, stejně jako touha napodobit a vyrobit čínský vynález – porcelán. Na výstavě Čas zámořských objevů se o tomto fascinujícím prolínání kulturních vlivů dozvíte víc.

Navštivte v Národním muzeu fascinující výstavu Čas zámořských objevů a vraťte se do doby, kdy svět byl ještě mladý a možnosti nekonečné! Výstavu Čas zámořských objevů z cyklu Peníze najdou návštěvníci od 15. listopadu 2013 do 14. září 2014 v Náprstkově muzeu asijských, afrických a amerických kultur.

Evropa znala po dlouhou dobu jen nádobí z keramiky, kovů, případně skla, a když se objevil první porcelán dovážený ze vzdálené Číny, ihned se stal lákavým a drahým zbožím. Tenký, téměř průsvitný střep čistě bílé barvy, květiny a figurální scény, malované nádhernými barvami, představovaly pro movité zákazníky nebývalý luxus. Evropští řemeslníci byli okouzleni technologií výroby porcelánu, která po dlouhou dobu představovala skutečné alchymistické tajemství.

Prvními výsledky pokusů o výrobu napodobenin čínského dovozového zboží byla fajáns, vyráběná v Nizozemí od 16. století. Nebyl to ještě porcelán, ale keramika pokrytá neprůhlednou bílou glazurou, na kterou byla položena malba modrou barvou. Dekory, zejména květiny a geometrické tvary, vycházely z čínských vzorů tak zvaného modrobílého porcelánu.

Modrobílý porcelán však sám není čistě čínským výtvorem. Tvary a dekory vycházejí z islámských výrobků. Modrobílý porcelán byl sice znám v Číně již v 9. století, ale rozšířil se až od 14. století. Záhy se dekory květin, zahradních výjevů, jezírek s vodními ptáky, nebo figurální scény a geometrické vzory v modré barvě na bílém podkladu staly velmi oblíbenými. Malba kobaltovou modří se prováděla na nepálený podklad, který byl následně pokryt průhlednou glazurou a vypálen za vysoké teploty.

 

Celý článek si můžete přečíst na Zpravodajském portálu Národního muzea - Muzeum 3000